اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Wednesday, March 14, 2012

Salah Siapa?

Berita tergempar minggu ini! Pembunuhan adik  ' Nurul Nadhirah ' 

                  Berita pembunuhan kanak-kanak di negara kita berlaku lagi. Yang pergi tetap pergi meninggalkan kita semua...tapi seperti biasa masyarakat kita yang selalunya umpama hangat-hangat tahi ayam. Bila berita masih hangat, semua orang akan membicarakan topik yang sama. Ada yang menuding jari kepada si anu yang bersalah,  agensi kerajaan pun salah sebab lambat bertindak dan pelbagai pihak lagi diletakkan kesalahan. Siapa yang nak mengaku kalau dah berbuat kesilapan?


                  Kes-kes sebegini akan berulang lagi selagi kita semua terutamanya ibubapa sendiri tidak menitikberatkan keselamatan anak-anak. Hinggakan anak yang baru berumur 5 tahun pun kita berikan kepercayaan untuk ke kedai bersendirian dengan alasan jaraknya yang berhampiran dari rumah. Seharusnya kita harus khuatir akan keselamatan anak kecil ini kerana banyak mata-mata jahat yang menunggu mangsa yang naif seperti kanak-kanak ini untuk diambil kesempatan.


Turut digemparkan berita kehilangan Adik Wan Hazim
seorang anak Autisme
             
                      Bagi anak-anak istimewa pula, penjagaan keselamatannya haruslah lebih dipatgandakan oleh para ibubapa. Seperti yang kita sedia maklum, golongan ini mempunyai pelbagai masalah contohnya kesukaran untuk berinteraksi disamping bentuk-bentuk ketidakupayaan lain yang menyukarkan kita untuk mengesannya sekiranya berlaku masalah 'budak hilang'. Menyesal dulu pendapatan, menyesal kemudian tidak berguna.

Kita pernah kehilangan adik Nurin....

                      Sebagai ibubapa, biarlah kita sentiasa berwaspada kerana di zaman ini ramai yang telah hilang sifat keperimanusiaannya. Walaupun jiran tetangga seharusnya jangan diletakkan sepenuh kepercayaan kepada mereka, beringat-ingat sebelum kena. Biarlah bersusah-susah sedikit demi  keselamatan anak-anak kesayangan kita...jangan dah terhantuk baru terngadah!

               
                      Sama-samalah kita menjadikan kes-kes seperti ini sebagai iktibar dan saling ingat memperingati antara satu sama lain. Al Fatihah ....semoga keluarga Adik Nurul Nadhirah binti Abdullah tabah menghadapi ujian-Nya ini,  yang pasti tempat mu di syurga yang abadi...

0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...