اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Saturday, May 11, 2013

Hasil Imbasan Yang Luarbiasa....Temple Grandin



Beliau dilahirkan di Boston, pada hari Jumaat, 29hb August, 1947. Mula bercakap ketika usianya 4 tahun. Kerap diejek oleh rakan-rakan sebagai 'tape recorder' disebabkan suka melakukan sesuatu hal secara berulang-ulang. Seperti biasalah....sejarahnya lebih kurang sama dengan insan-insan autisme yang lain. Namun, kecekalan ibubapanya telah membuahkan hasil hingga melahirkan insan istimewa yang berjaya berada di puncak dengan menggenggam PhD pada tahun 1989 dalam jurusan pengetahuan binatang dari University Of Illinois. Pernah berkarya dan menjadi rujukan dunia kedoktoran dalam membantu menangani anak-anak autisme. Antara karya beliau adalah "Journal Of Autism And Developmental Disorders" serta " Emergence: Labelled Autistic". Beliau ialah TEMPLE GRANDIN, idola autisme yang menjadi rujukan penyelidik di bidang perubatan.


Imbasan  :  Struktur neural antara yang normal (atas) dan Grandin (bawah)
Lateral Ventrikel (rongga)  bahagian kiri yang berbeza dibandingkan
dengan bahagian kanan (imej di bawah)


Diffusion Tensor Imaging (DTI) :  Imej Luarbiasa Yang Terhasil Dari
 Imbasan Otak....Temple Grandin


Membicarakan tentang Temple Grandin manusia autisme yang terkenal di dunia, maka keunikan yang ada pada beliau sentiasa menjadi bahan buruan untuk dilakukan kajian terhadapnya. Para penyelidik telah menjalankan ujian imbasan terhadap struktur neural Grandin yang didapati amat menarik jika dibandingkan dengan neural  tipikal. Inilah antara hasil kajian yang ditemui oleh siswazah dari Janet Lainhart's Lab di University of Utah, bernama  Jason Cooperrider.


Antara kelebihan luarbiasa yang dimiliki Grandin adalah volume otak yang jauh lebih besar dan setara dengan kajian yang membuktikan bahawa ukuran kepala kanak-kanak autisme sememangnya lebih besar dari kanak-kanak tipikal. Manakala bahagian yang melindungi cecair serebrospinal juga lebih condong  dan membolehkan yang di sebelah kiri lebih luas dari yang sebelah kanan.

Hanya ilustrasi bagi menunjukkan
kedudukan Amygdala

Selain dari itu, kedua-dua belah bahagian otaknya pula mempunyai bahagian amygdala (seperti biji almond) yang luar biasa besar saiznya. Amygdala merupakan bahagian otak yang mengawal fungsi emosi individu. Begitu juga dengan jaringan putih (white matter) yang terdiri dari serabut saraf yang berhubung dengan komponen lain juga  didapati mempunyai volume yang juga lebih besar di bahagian otak kirinya.


Ilustrasi bagi menunjukkan
kedudukan Precuneus

Dengan menggunakan kaedah Diffusion Tensor Imaging (DTI), pengkaji dapat mengesan perhubungan aktif dalam jaringan putih (white matter) di bahagian otak Grandin. Malahan pengkaji juga mendapati berlakunya perhubungan yang lebih giat dari biasa ini terutamanya berlaku di bahagian kiri precuneus menerusi perincian yang lebih detail dari anisotrophi, integriti fiber tersebut. Kiri precuneus merupakan bahagian otak yang melibatkan fungsi episodic memory (mengingati detik kenangan silam seperti hari  pertama memasuki alam persekolahan) juga proses visuospatial (kemampuan berfikir dalam bentuk visual).

Ilustrasi bagi menunjukkan
kedudukan Occipital Lobus



Para pengkaji mendapati terdapatnya perhubungan yang lebih giat juga dalam jaringan putih (white matter) di bahagian kiri inferior fronto-occipital fasciculus dimana ia berurusan dengan bahagian frontal dan lobus occipital yang menjelaskan lagi kecenderungan beliau  kepada sesuatu secara visual.

           
Ilustrasi bahagian yang dinamakan inferior
frontal-gyrus
Ilustrasi bahagian yang dinamakan
inferior frontal-gyrus

Manakala ilustrasi ini menunjukkan kedudukan
bahagian yang dinamakan Broca


Namun, didapati kelemahan yang jelas di kiri inferior frontal-gyrus dimana menunjukkan kurangnya integriti gentian termasuklah ke bahagian Broca yang dikenali sebagai kilang pemprosesan bahasa. (Sebagai melebarkan lagi pengetahuan kita, Broca diambil dari nama seorang pakar bedah, anatomi dan ahli antropologi Peranchis Pierre Paul Broca (1824-1880) yang memulakan penerokaan penyelidikan bahagian otak yang berkenaan). Selain dari itu, perhubungan yang lemah juga jelas berlaku di bahagian kanan fusiform gyrus dimana bahagian ini berfungsi sebagai penterjemah riak muka.



Contoh Ujian Raven's Coloured Progressive Matrices


Paling menarik, Grandin menerima markah yang tinggi dalam penilaian psychologi termasuk ujian Spatial Reasoning, mengeja dan membaca. Memperolehi markah penuh dalam Ujian Raven's Coloured Progressive Matrices dimana ia menguji kecerdasan nonverbal. Beliau hanya lemah dalam kemahiran ingatan kerja lisan.
       

Berdasarkan penemuan di atas, maka para penyelidik berkenaan amat bersetuju dengan cerminan diri Grandin dan keupayaan yang ada padanya. Seperti yang ditulisnya dalam sebuah buku bertajuk 'Thinking in Pictures' yang mengatakan bahawa "When somebody speaks to me, his words are instantly translated into pictures".


Istilah sains sebenarnya amat sukar untuk diMelayukan. Semoga  usaha saya dalam memberi kefahaman tentang keunikan struktur neural insan istimewa Temple Grandin ini tidak sia-sia. Kesilapan di sana sini adalah datangnya dari kemampuan saya yang terbatas.

                     Wallahualam.....

                 
                      

0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...