اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Wednesday, June 13, 2012

Sabar ! ! !

                           Sabar menangani kekangan semulajadi yang ada padanya.....sabar dengan usaha-usaha untuk membebaskan mereka atau sekurang-kurangnya meminimakan  kekurangan yang ada ......sabar menghadapi penerimaan  masyarakat luar terhadap mereka dengan  pelbagai reaksi.....sabar, sabar dan sabar dalam segalanya.
                     
Hilang sabar!


                         Kekadang kesabaran kita tergugat dalam mengendalikan mereka. Boleh terangkat kening-kening, dan 'naik tangan' sekali sekala tapi elakkan hingga mencederakan mereka. Biarlah sayangkan anak tangan-tangankan......dalam ertikata sebagai pengajaran.

                           
                         Bagaimana nak mengembalikan kesabaran kita? Cuba kita LIHAT kawan-kawan yang telah melalui pengalaman  pemergian anak mereka sama ada yag masih kecil apa tah lagi yang dah besar panjang menemuiNya yang Esa.......Apa perasaan mereka?  Airmata tak kering-kering dan seolah-olah seperti separuh dari nyawa telah dibawanya pergi bersama.......


                         LIHAT juga pada mereka yang menerima dugaan lebih hebat dari kita. Ada antara keluarga yang memiliki anak-anak istimewa bukan seorang malah berdua dan ada yang tiga.  Bagaimana ibubapa ini membina kesabaran sebegitu tinggi dalam membesarkan anak-anak mereka.  Alangkah bertuahnya kita sebab dugaan yang diberi hanya sedikit jika dibandingkan dengan mereka.

                       
                         Akhir sekali jangan lupa LIHAT pada diri sendiri yang begitu kerdil di sisiNya. Mungkin inilah cara DIA yang maha mengetahui untuk memberi laluan pahala kepada kita. Ada hikmah di sebaliknya....pujuklah jiwa dan  bersabarlah menerima kehadiran anak syurga kita.  Walaupun sabar itu kadang kala pahit untuk ditelan  tetapi ia amat indah di sisiNya...

                   
                     


                       
                       
                       



                       
                       

                           


0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...