اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Sunday, March 10, 2013

Sembelit (Constipation)


Hakikat yang menyakitkan....sembelit

Sembelit merupakan proses pengosongan usus yang jarang berlaku lalu menjadikan tinja keras dan sukar untuk dikumuhkan. Sembelit kerap terjadi pada kanak-kanak juga pada orang dewasa disebabkan kurangnya pengambilan air, kurang serat dalam pemakanan juga kurang melakukan senaman.


Namun terdapat juga faktor sampingan lain yang boleh menyebabkan sembelit di kalangan kanak-kanak seperti kelekaan mereka bermain hingga tidak menghiraukan keperluan untuk membuang air besar, keengganan menggunakan tandas selain dari tandas yang ada di rumah (tandas awam umpamanya) atau kurang mahir menguruskan diri ke tandas tanpa bantuan penjaga.


Kurang aktiviti fizikal 
Sembelit di kalangan autisme khususnya, dikaitkan dengan masalah pencernaan yang lebih kompleks jika dibandingkan dengan kanak-kanak tipikal. Sistem pencernaan golongan ini mengalami ketidakseimbangan mikroflora dimana bakteria patogen (membawa penyakit) mendominasi sistem usus dibandingkan dengan bakteria yang membawa munafaat. Situasi ini boleh menyebabkan radang pada dinding usus sehingga lapisan usus tersebut boleh mengalami 'kebocoran'.


Pelbagai jenis ubat-ubatan yang boleh digunakan bagi mengatasi masalah sembelit seperti enema (sejumlah cecair yang diinfusikan ke dalam rektum) atau julap bagi melembutkan najis. Ubat pelawas seperti laksatif juga boleh digunakan namun ia merbahaya kepada kanak-kanak dan seharusnya mendapat kebenaran doktor. Walaupun demikian, ubat-ubatan ini hanya bersifat sementara dan ada yang boleh menimbulkan kesan negatif jika diambil secara berterusan.

Probiotik - Lactobacillus Acidophilus

Adalah dicadangkan supaya kanak-kanak autisme mengambil probiotik tertentu seperti yang disyorkan oleh doktor dimana terbukti mampu memperbaiki sistem pencernaan manusia. Peranannya bagi mengelakkan pertumbuhan mikro organisma yang tidak diingini serta meningkatkan sistem imun seseorang. Pastikan juga kanak-kanak mengambil makanan yang kaya dengan serat juga pengambilan air dalam kadar yang secukupnya. Lakukan senaman ringan secara berterusan.


Sebagai manusia biasa, kita hanya  mampu berikhtiar tanpa jemu demi perkembangan positif anak autisme kita.  Lebih baik terus merangkak, biarkan kita terus mengesut dari terhenti berlari di pertengahan jalan....begitulah umpamanya perit jerih kami ibubapa terpilih oleh-Nya untuk menerima anugerah ini. Semoga tiada yang menoleh ke belakang lagi.......
                       


                       

0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...