اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Friday, June 14, 2013

ADHD : Membataskan Makanan Tertentu Mungkin Dapat Membantu Mereka


           
                        ADHD atau singkatan dari  Attention Deficit Hyperactivity Disorder ( Masalah kurang daya tumpuan dan hiperaktif).  Kanak-kanak ADHD selalu resah serta sukar duduk diam. Mereka tidak dapat memberi tumpuan pada sesuatu perkara beserta dengan  tingkahlaku yang  tidak seiring dengan perkembangan usia. Perlakuan yang tidak normal, impulsif juga aktif secara bersendirian dan tidak mengendahkan dengan sesiapa yang menegurnya.

Kelenjar adrenal yang menghasilkan adrenalin (Epinefrin) dan  Kortisol

                         Gula dikatakan menyumbang kepada perlakuan hyperaktif kanak-kanak. Ia merupakan kalori yang sangat cepat diserap oleh tubuh manusia serta menyebabkan meningkatnya paras adrenalin di kalangan kanak-kanak. Hormon adrenalin mempercepatkan degup jantung serta merangsang untuk mempercepatkan gerak tubuh terhadap sesuatu tekanan. Kesan yang paling nyata adalah peningkatan dalam energy. Gula semulajadi bersumberkan buah-buahan umpamanya adalah jauh lebih baik untuk diambil disamping gula dari sumber semulajadi lain seperti yang terdapat dalam makanan berkarbohidrat, nasi umpamanya.


Pewarna dapat mengaburi mata kita!

                         Pengawet, pewarna dan yang seumpamanya merupakan bahan kimia yang harus dibatasi pengambilannya. Penggunaan bahan-bahan ini hanyalah bertujuan untuk memastikan pengeluaran produk secara lebih ekonomikal. Oleh itu kita jangan mudah tertipu kerana pewarna hanya bertujuan untuk menarik perhatian pengguna sementara pengawet pula bertujuan bagi memanjangkan jangkahayat sesuatu produk. Berperananlah sebagai ibubapa yang bijak untuk menyuap ke mulut anak-anak kita dengan pilihan makanan yang terbaik dari segi kesihatan.


Hindari kafein!


                             Ramai diantara kita yang tersalah sangka bahawa kafein hanya terdapat di dalam kopi.  Tahukah kita kafein juga terkandung di dalam teh, kuaci, cokelat, minuman bersoda, kebanyakan pil-pil menurunkan berat badan dan sebagainya. Kesan-kesan pengambilan kafein terhadap seseorang individu seperti menyumbang kepada masalah gangguan/sukar tidur, dehidrasi dan juga ketagihan. Oleh itu, cubalah meminimakan pengambilan kafein dalam kehidupan anak-anak ADHD kita.


                             Sebagai ibubapa, jangan berputus asa untuk berikhtiar dan berusaha selagi mampu bagi membantu anak-anak. Kalau bukan kita.....siapa lagi?

                          

0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...