اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Wednesday, August 15, 2012

Bukan senang nak buat lemang!



Bukan senang nak buat lemang, kena rajin dan sabar untuk menghasilkan lemang yang betul-betul sedap, lembut dan lemak rasanya. Sama-sama kita saksikan bagaimana orang kita menyediakan lemang sebagai juadah utama di hariraya. Tidak hairanlah kalau harganya mencecah RM12 sebatang, memang berbaloi....


Proses mengalas buluh memerlukan kemahiran....

Buluh yang telah dialas dengan daun pisang (muda)
           
Kelapa yang tidak terlalu tua untuk diperah santannya

Beras pulut yang telah dicuci dan ditoskan sebelum dimasukkan
 ke dalam buluh hingga hampir penuh

Menuang santan yang dicampur garam
secukup rasa ke dalam buluh

Proses membakar bermula

Separuh masak

Hampir masak

Siap dimasak

Dipotong-potong menunggu teman baiknya....rendang


Tanpa rendang, lemang tiada makna......


Bertemu jua akhirnya......lemang dan rendang


Kata Opah di kampung terdapat beberapa tips yang harus dipraktikkan untuk mendapatkan lemang yang sedap serta menarik rupanya. Antaranya ialah:

                  1. Untuk menampakkan daun pisang yang bertukar ke kuning keemasan warnanya apabila    lemang telah masak, maka pilihlah daun muda pisang abu, pisang awak dan lain-lain lagi. Daun pisang hutan akan menyebabkan warna daunnya bertukar gelap bila lemang masak. Tidak menjejaskan rasanya, cuma tidak cantik dipandang.

                  2. Buluh lemang yang digunakan haruslah tidak terlalu tebal kerana dikhuatiri lemang lambat/tidak masak, dan jangan pula terlalu nipis kerana ditakuti terbelah/pecah semasa proses pembakaran. Buluh tersebut juga haruslah beruas panjang dan tidak terlalu muda juga tidak terlalu tua.
         
                  3.  Ketika memasukkan beras pulut ke dalam buluh yang telah beralas dengan daun muda pisang, jangan dihentak-hentak buluh tersebut untuk mengemaskan kandungannya. Biarkan kandungan beras pulut di dalamnya tidak terlalu padat.

                  4.  Setelah santan kelapa dituang ke dalam buluh yang berisi beras pulut, biarkan beberapa ketika supaya ia menjadi sebati sebelum api dinyalakan.

                  5.  Ketika proses pembakaran, seseorang harus betul-betul bertanggungjawab untuk mengawal api yang sesuai serta memusing-musing tiap-tiap ruas buluh mengikut kesesuaian keadaan supaya lemang tidak hangus sambil  menghentak perlahan ruas lemang tersebut agar ia menjadi padat. Biasanya proses ini memakan masa selama 3 jam, berpeluh satu badan, hanya yang pakar saja boleh menggalas tugas ini.


Memang betullah apa yang dikatakan 'bukan senang nak buat lemang'.....
                     

                                     

0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...