اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Thursday, August 2, 2012

Pernah beraya tanpa pakaian baru........



Bila hariraya hampir tiba,  pasti pakaian baru yang dititikberatkan buat anak-anak. Namun  tahun 2006,  kami sekeluarga malas nak berbelanja membeli pakaian baru. Syahmi ketika itu berusia 4 tahun, enggan memakai pakaian tertentu terutamanya yang berkolar seperti Baju Melayu hingga berguling-guling mengamuk kalau dipaksa memakainya.


Hilang mood nak beraya bila pagi-pagi raya dia hanya berbaju singlet mundar-mandir sendirian di rumah Atok di kampung, sedangkan saudara mara yang  lain segak bergaya dengan pakaian baru serta bergambar kenangan. Ada yang bertanya-tanya hingga naik panas cuping telinga seolah-olah kita tidak tahu mengajar anak.

Suatu ketika inilah baju yang menjadi pilihannya walau di pagi raya....
                   
Sebenarnya nampak comel bila anak-anak kecil lelaki mengenakan Baju Melayu, tapi mungkin kerana kurang selesa dan rimas agaknya Baju Melayu yang dibeli hanya bergantungan di almari. Kalau boleh dia mahukan yang open air gitu (tak berpakaian lagi happy nampaknya) tapi sampai bila? Ketika usianya 1-3 tahun kami masih mampu 'bertarung' dengannya untuk memakaikan Baju Melayu barunya. Tapi bila umurnya dah masuk 4-5 tahun, kami tewas sebelum 'bertarung' sebab dia dah pandai buang sendiri baju yang kita pakaikan.


 Ketika  usianya 2 thn  (2004)  Syahmi masih boleh
dipaksa memakai Baju Melayu   
 
Tahun 2006 dalam kenangan.....Sebagai ibubapa seharusnya jangan cepat putus asa. Tiada pakaian baru bukan masalah  besar di pagi raya, Cuma anak-anak autisme ni, kadang-kadang kita kena bertegas sedikit walaupun tindakbalas darinya boleh memalukan kita di khalayak ramai. Lama kelamaan, bila ia menjadi kebiasaannya pasti segalanya akan bisa diatur.


Jangan lupa anak-anak autisme ada yang amat sensitif terhadap fabrik. Saya pun kurang pasti, adakah masalah Syahmi yang enggan berpakaian ini yang dinamakan sensitif pada fabrik? Namun sekarang tidak lagi, dia telah boleh berhariraya dengan Baju Melayunya.


Bila usia kian bertambah (8-10thn)....tiada lagi masalah berpakaian


0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...