اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Tuesday, March 27, 2012

Bila tetamu datang!

               Bila tetamu datang ke rumah banyak pahala yang kita dapat. Rezeki melimpah ruah. Itu janji Allah pada hambanya. Dilayan tetamu dengan baik dan seikhlas-ikhlasnya.  Nak jadi tetamu pun kena juga menjaga adab-adabnya. Janganlah sesedap rasa jer ke rumah orang tanpa mengira kesesuaian masa.

Adab Melayan Tetamu...

               Bagi Syahmi, kalau tetamu datang ke  rumah memang suka sangat  reaksinya. Macam nak melompat-lompat kegembiraan lagaknya. Bila masa tetamu nak minta diri.....air mukanya akan bertukar seperti awan mendung ketika hari nak hujan.


Gembira melayan tetamu walau pertama kali berjumpa!

                      Cuma yang merisaukan kita, bila tetamu tak dikenali memberi salam di luar rumah pasti si anak akan menjawabnya dengan penuh mesra tanpa ada perasaan curiga.  Jika tetamu yang datang berniat baik tak mengapa, cuma ditakuti 'tetamu' yang hendak mengambil kesempatan terhadap kelalaian kita. Ya Allah! Lindungi kami dari perkara-perkara buruk....aamiin


Bersama tamunya, Abang Asyraff juga seorang anak istimewa....
             
                   Kebiasaannya, Syahmi juga akan memperlihatkan segala minatnya seperti mendapatkan maklumat-maklumat tentang aerospace menerusi internet kepada tamunya. Syahmi akan berkongsi  cerita tanpa menghiraukan samada tamunya itu berminat atau tidak. Syahmi akan bercerita dan terus bercerita dengan niat untuk berkongsi ilmu. Harus diingat inilah antara kelemahan anak autistic dimana mereka tidak boleh menilai perasaan orang lain, terlalu lurus dan ikhlas.


                   Inilah cabaran ibubapa kepada anak-anak istimewa  seperti Syahmi. Yang lurus biasanya akan dimanipulasi oleh pihak lain. Untuk mengimbangi keadaan ini memerlukan usaha yang berterusan dari ibubapa bagi menyesuaikan diri anak-anak kita untuk  berdepan dengan masyarakat. Nampak senang,  tapi hakikatnya amat sukar untuk melakukan perubahan. Sebagai ibubapa kita perlu sentiasa menambahkan ilmu pengetahuan untuk membantu anak istimewa kiata. Mungkin sampai ke akhir hayat agaknya....


                 
                   

2 comments:

Mommy Gaban said...

Eusoff pun suka kalau ada orang datang ke rumah. Bila orang tu nak balik, dia tarik tangan orang tu ajak masuk ke dalam rumah semula. Harap2 satu hari nanti saya boleh jadi tetamu Yeop dan Syahmi. :)

smsaroni said...

InsyaAllah....org kita yong!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...