اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Monday, March 19, 2012

Tonsillitis!

   
                     Seminggu bercuti, hari ni Syahmi  kembali dengan rutin seorang pelajar sekolah zaman millenium yang sibuk memanjang dengan kelas-kelas pembelajaran dan aktiviti luar kelas. Musim panas di Kuala Terengganu memang cepat meletihkan budak-budak dan mak bapaknya sekali. Kita ibubapa kena tengok-tengokkan pengambilan air masak terutamanya oleh anak-anak kita.

I'm ready to go to school!

                      Kalau jenis yang mudah mendapat penyakit tonsillitis......musim-musim panas kena minum air masak sebanyak mungkin. Elakkan dari meminum air berkarbonat serta berais. Mandi kena cukup....jangan tunggu nak disuruh.. barulah bergegas ke bilik air. Kalau mula rasa perit-perit di bahagian tekak, tonsil mula membengkak, biasanya beriringan dengan demam panas.


Nampak macam melegakan.....sejuk.....

                     Melalui pengalaman membesarkan anak saya Syahmi dan Syawal yang keduanya sering menghadapi masalah tonsillitis, antara perkara-perkara yang perlu juga dielakkan ketika musim panas begini tentunya memakan buah-buahan tertentu seperti limau mandarin, tembikai dan buah laici siam.  Ketiga-tiganya amat mudah merangsang berlakunya  perit di bahagian tekak sehingga sukar untuk menelan air liur sekali pun. Biasanya kejadian ini kita sedari  ketika lewat malam dimana orang lain sedang lena beradu sementara kita mundar-mandir di rumah menahan perit kesakitan di bahagian tekak. Elakkan makan beberapa jenis buah-buahan jika anda telah mendapat bengkak tonsil antaranya seperti :


Awas bila memakannya!

Hati-hati dengan yang ini juga!

Yang ini pun sama jer!
                 
                      Kalau berlaku kejadian perit tekak di waktu tengah malam hingga mengganggu tidur kita, maka pergilah ke bilik air untuk mandi ataupun sekurang-kurangnya membasahkan bahagian kepala. Memang terasa lega sementara menunggu hari siang bagi  mendapat rawatan doktor bertauliah. Biasanya kalau ke doktor pun ubat-ubatan yang dibekalkan hanyalah ubat demam, antibiotik dan ubat untuk dikulum bagi melegakan  bahagian yang terasa perit sementara nak sembuh sepenuhnya. Mengambil antibiotik perlu mengikut nasihat doktor!

                       
Bukan cuba menakutkan....tapi inilah hakikat yang sebenarnya  penyakit tonsillitis!
                     
                      Jangan ambil mudah permasalahan ini, kerana jika  terlalu kerap terjadi hingga mengganggu persekolahan anak-anak kita pasti dokor akan menasihatkan kita untuk membuang bahagian yang bengkak berkenaan melalui pembedahan kecil di hospital. Pernah saya terbaca dalam satu artikel yang menceritakan bahawa tosillitis jika tidak dikawal, ditakuti boleh menyerang hingga ke buah pinggang penghidapnya...eeee ini yang  kita perlu elakkan wahai teman-teman dan sahabat semua......


                       .Jika terdapat mana-mana kesilapan secara fakta di atas,  maaf dipohon kerana saya bukan seorang doktor.... hanyalah seorang insan biasa yang hendak  berkongsi maklumat dari pengalaman membesarkan anak-anak yang kedua-duanya penghidap tonsillitis. Itu saja...bukan TV3 saja yang 'ambil berat', saya pun sama...

0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...