اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Thursday, March 29, 2012

Lenguh menulis...katanya

             Ramai antara kita ibubapa yang risau bila anak-anak autisme kita sukar untuk menulis. Kalau buat latihan.......hanya soalan yang mudah saja dipilihnya. Contohnya,  suaikan atau padankan gambar. Apabila menulis patah-patah perkataan, mereka pasti menolak dan cepat bosan. Ini yang membikin ibubapa tak karuan, 'gabra' lebih kerana takut si anak tidak dapat menyiapkan kerja sekolah seperti rakan-rakan yang lain.


Lenguh bila banyak sangat menulis....kata Syahmi
 

           Seharusnya kita memahami bahawa anak-anak autisme menghadapi masalah fine-motor skills seperti menulis.  Fine-motor skills merupakan pergerakan halus yang melibatkan  bahagian jari jemari umpamanya.  Semasa peringkat bayi  yang sedang merangkak, akan kelihatan mereka  mengutip objek-objek di lantai dimana pergerakan ini  menunjukkan petanda bayi tersebut sedang merangsang fine-motor skills mereka.


Memegang objek-objek yang seumpamanya  ketika awal usia mampu
membina fine-motor skills mereka


            Syahmi selalu merungut-rungut bila banyak aktiviti menulis di sekolah. Lenguh menulis, katanya. Pernah suatu ketika, di awal-awal  persekolahan Syahmi tidak dapat menghabiskan soalan exam kerana masalah ini.  Diharap guru-guru di mainstream terutamanya yang mempunyai pengetahuan dalam bidang ini supaya dapat memberi sedikit kelonggaran untuk golongan istimewa ini hingga mampu menyaingi rakan-rakan tipikal dalam menyiapkan tugasan di kelas.

         
            Nasihat saya pada ibubapa yang anak-anaknya masih di peringkat awal persekolahan, jangan terlalu bimbang dan jangan pula terlalu selesa dengan masalah anak kita yang agak lambat menulis. Teruskan usaha untuk mengatasi masalah fine motor skills anak-anak. Banyakkan latihan bagi meningkat fine motor skills si anak dari masa ke semasa....InsyaAllah lama kelamaan ianya dapat diatasi jua akhirnya.....





0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...