اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Sunday, March 11, 2012

Dulu Noooo......Sekarang Yessss....

                  

               Anak-anak autisme ni telah diperakui bahawa mereka mengalami perkembangan yang agak lewat jika dibandingkan dengan rakan-rakan seusia. Jadi tidak hairanlah sekiranya kita dapati golongan istimewa ini akan menghadapi banyak masalah apabila hendak melangkah ke alam persekolahan seperti masalah pengurusan diri, pertuturan, tingkah laku dan begitu juga pembelajarannya.


               Walau bagaimana pun, sebagai ibubapa kita tak boleh cepat berputus asa. Banyak kes-kes dimana anak-anak istimewa ini boleh diasuh untuk menjadikannya sebagai insan biasa walaupun tidak 100%. Sedikit perubahan dari anak-anak syurga kita, besar maknanya diberi Allah kepada kita ibubapa terpilih. Kita tengok pada perkembangan Syahmi.

Niatnya baik mahu turut bersolat tapi matlamat tidak
 menghalalkancara (masih berdiaper)

              Dulu-dulu Syahmi susah sangat nak membebaskan diri dengan diaper, hingga umurnya  4 tahun baru merdeka dari diaper itupun bukan sepenuhnya. Ramai kenalan yang menegur kami suami isteri sebab tak tahu nak train anak ke tandas sementara kami pun belum tahu ketika itu bahawa Syahmi ni anak autisme....ingatkan dia budak biasa. Terpaksalah ditelan segala  teguran mereka walau di hati rasa nak kasi  'duusshhh' sekali. Patutlah Syahmi susah sangat nak ditunjukajar, sementara nak memahami pertuturannya pun bermasalah, yang ada hanya bahasa 'JERMAN'nya yang sukar difahami. Umurnya 6 tahun barulah Syahmi merdeka sepenuhnya dari belenggu diaper.


Siang dan malam bertukar ganti dengan 'singletnya'

               Sama juga dengan berpakaian, kalau dulu hanya selesa dengan berpakaian 'singlet' saja. Pernah suatu ketika semasa umurnya 3 tahun dia beraya dengan 'singlet' saja...Kami yang lain bergaya dengan baju Melayu tapi Syahmi enggan berbaju Melayu. Atok dan Opah bertanya kenapa tak dibelikan si anak pakaian rayanya? Apa nak dijawab weh ooiiii, bukannya tidak dibeli tapi Syahmi yang enggan memakainya. Atok dan Opah pun tak tahu yang si cucunya anak istimewa. Nak diceritakan pasal autisme, lagilah keduanya tak mahu menerima. Dilema jugak kami ibubapanya masa tu. Tapi sekarang alhamdulillah...boleh pakai baju kemeja lagi, kalau ke sekolah siap pakai tie 'sangkut'. Kira okay dah tu....


Photo Syahmi  yang terkini,  bertahi lalat di dagu...tergoda you!
             
                 Pernah dulu kalau nak bergambar sikit punya susah ke? Masuk studio dah menjerit sakan. Eye contact memang zeroooo punya. Bergambar seisi keluarga untuk pagi raya kebanyakanya Syahmi sedang bergantung erat di tengkuk si ayah disebabkan ketakutan dengan cahaya camera. Bila nak ambil gambar buat kad OKU, si ayah yang kena ambil sendiri photonya berlatarbelakangkan dinding rumah yang berjerawat. Tapi sekarang eye contact very good. Ditakuti orang yang ambil gambar pulak yang tergoda beb! Tengoklah hasilnya di atas, photo Syahmi ketika memperbaharui kad OKU baru-baru ini (umurnya 10 tahun).

Antara hasil kerja sekolahnya yang terkini


                  Di zaman awal persekolahan, Syahmi agak lemah menulis, melukis apa tah lagi untuk melakukan aktiviti mewarna. Awal-awal lagi dah angkat bendera putih kalau melibatkan aktiviti sebegini. Lama kelamaan, Syahmi telah dapat mengikut rentak rakan-rakan sekelas yang mampu menyiapkan tugasan harian sebagaimana arahan guru. Kadang-kadang kalau diteliti hasil kerjanya di sekolah kini lebih kemas dari anak normal yang sekelas dengannya.


                   Inilah antara perubahan positif Syahmi yang hendak dikongsikan bersama. Kepada ibubapa di luar sana yang mempunyai anak istimewa seperti Syahmi, janganlah mudah mengalah  kerana bukan suatu tugas yang mudah untuk membentuk anak istimewa kita kepada yang lebih baik mengikut kemampuan anak masing-masing.  Tempuhi dengan sabar, sambil terus berjuang demi anak-anak syurga ini. Ingat, Allah is counting on you!     

4 comments:

Hayati Jafar said...

Perjalanaan masih jauh. Insyaallah, berkat kesungguhan ikhlas ibubapanya + semangat yang tak kenal erti putus asa, laluan dah terbuka. Teruskan usaha, Insyaallah kejayaan milik kita semua.

smsaroni said...

Tq Pn Hayati Jafar....kejayaan anda menjadi sumber inspirasi kami utk mem bina kekuatan mendidik anak syurga kami,Syahmi..

syahida yep said...

suka entri ni :)

smsaroni said...

tq syahida....semoga dapat meniup semangat anda utk Abil....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...