اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Saturday, March 24, 2012

Kesedaran tentang AUTISME....


AUTISME Awareness Ribbon

Logo cantik serta berwarna-warni....cukup menarik. Diharap, pengunjung blog yang budiman dapat mengambil perhatian bahawa pada 2hb April nanti akan diadakan sambutan penuh makna bagi golongan AUTISME. Tarikh berkenaan telah   diiktiraf oleh Bangsa-Bangsa Bersatu semenjak tahun 2008 lagi, sebagai Hari Kesedaran Autisme Sedunia dan ini merupakan sambutan kali ke lima serentak di seluruh dunia. Seperti biasa, warna biru ialah warna rasmi kempen tersebut.
           

Just  wear blue!

Kesedaran masyarakat terhadap AUTISME di negara kita amat rendah walau hakikatnya kes-kes yang dilaporkan kian bertambah bilangannya dari hari ke hari. Ibubapa harus mengambil peranan penting untuk memperjuangkan nasib anak-anak AUTISME kita kerana jika bukan ibubapanya ..... siapa lagi?  Masyarakat kurang sedar terhadap keperluan golongan ini disebabkan penampilan mereka yang nampak normal seperti insan-insan lain. Hakikatnya terdapat kesukaran yang nyata bagi golongan ini di dalam perkembangan komunikasi, interaksi serta imaginasi sosial.


Sebenarnya, golongan ini jika diberi peluang menjalani intervensi  seawal usianya.....insyaAllah  kelainan yang ada pada mereka dapat diminimumkan sehingga dapat menjalani kehidupan senormal  mungkin seperti insan biasa. Terdapat juga kes-kes tertentu dimana insan AUTISME telah menunjukkan kemampuan luarbiasa mereka hingga berjaya ke peringkat yang tertinggi.  Malangnya terdapat ibubapa yang lambat sedar tentang kelainan yang ada pada anak-anak kecil masing-masing kerana kekurangan ilmu pengetahuan tentang AUTISME itu sendiri.



Terangi kehidupan mereka!
                               
Kebanyakan dari kita di alaf baru ini mempunyai latarbelakang pendidikan yang baik serta menerima kemudahan informasi yang cepat dan pantas. Jadi, bangunlah ibubapa sekaliannya, guru-guru, pegawai-pegawai perubatan dan ahli-ahli akademik lain yang mempunyai pengetahuan dalam bidang ini untuk bersama-sama menggembeling tenaga bagi memberi kesedaran pada masyarakat umum tentang AUTISME mengikut cara dan kemampuan masing-masing.


Kepada ibubapa yang diujiNya dengan menerima anugerah ini, ingatlah bahawa anda semua adalah insan terpilih  untuk memikul amanah Allah yang hanya menguji hambanya mengikut kemampuan masing-masing. Sesungguhnya Allah maha mengetahui akan segalanya. Jangan sia-siakan anak syurga kita..... dek kerana kejahilan ibubapanya....


Jangan 'kuburkan' potensi diri mereka!
                        

2 comments:

Hayati Jafar said...

To all the relevant authorities, especially the Ministry of Education - kami merayu -"Jangan kuburkan potensi anak-anak syurga kami". They too can play a major part and make signifacant contributions to the progress of our beloved country, Malaysia.

Smsaroni said...

Hoped that more attention be given to our special child by the relevant authorities...InsyaAllah..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...